Pelikurssin aloitus

Kesäpelikurssi 2018 käynnistyi maanantaina 14.5 aamulla 9.15. Meille luennoitiin millainen kurssi tulee käytännössä olemaan, ja minkälaista pelien tekeminen on. Meidät jaettiin ryhmiin, joissa vietämme kurssin tehden peliämme. Loppupäivä ja seuraava keskittyivät pelisuunnitteluun. Ensimmäisenä teimme harjoituksen, jossa ryhmän piti keksiä 10 erilaista mobiilipeliä. Rajoituksena oli, että ruudulla saa olla vain yksi elementti. Kuten sanonta kuuluu, "restrictions breed creativity", eli rajoitukset ruokkivat luovuutta, joten kymmenenkin eri ideaa syntyivät yllättävän helposti. Esim. pulmapeli jonka tavoite on leikata erilaisia geometrisia kuvioita tietynlaisiin paloihin.

Harjoitusten ulkopuolella ehdimme myös ideoida mahdollisen peli-idean jonka voisimme toteuttaa kesän aikana. Peli olisi laittoman asekaupan simulaattori, jossa pelaajan tarkoituksena on myydä aseita ympäri maailmaa. Jotta kysyntä olisi tarpeeksi korkea, pelaaja pystyy lietsomaan konflikteja eri tavoin.

Toisen päivän pelisuunnitteluharjoitusten jälkeen ryhmille annettiin aikaa ideoida kesän peliprojektia, joten käytimme tilaisuuden hyväksi ja kehitimme toisen idean mikäli asekauppias-idea ei etene. Toinen peli olisi Audiosurferin kaltainen rytmipeli, jossa pelaajan alus kulkee raiteilla, joilla tulee vastaan piste-esineitä, esteitä ja power-uppeja. Raiteita on kolme kappaletta, joiden välillä pelaaja liikkuu joko täppäämällä tai kallistamalla puhelinta.


Neljäs päivä keskittyi konseptitaiteen luomiseen ja Photoshopin käyttöön. Painotettiin sitä, kuinka tärkeää on luoda hahmoja/konsepteja joista tulee ilmi mahdollisimman paljon informaatiota ja ne ovat tunnistettavia. Teimme asiaan liittyen harjoituksen, jossa meillä oli 20 minuuttia aikaa piirtää hahmokonsepti, joka parin piti tulkita.

Viidentenä päivänä teimme analogisen version pelistä. Mietimme mikä on tärkein tunne mitä pelillä halutaan herättää. Asekauppiaspeli valittiin jatkotyöstöön. Pelissä tärkeintä on pelaajan tunne saada tehdä fiksuja osto-/myyntiratkaisuja, joista häntä palkitaan. Lisäksi tuhon aiheuttaminen ja kiellettyjen asioiden tekeminen on keskeistä. Musta huumori on tässä pelissä tärkeässä roolissa.

Toinen viikko:


Kävimme unityn perusteita. Saimme siirrettyä fysiikkaa noudattavat putoavat ja törmäilevät pallot, joihin saimme liikkumiskomentoja nuolinäppäimillä siirrettyä toimivana sovelluksena puhelimeen.

Saimme idean, että pelimme karttasysteemin voisi sijoittaa 3D - pallon pinnalle. Tämä idea käydään vielä porukalla läpi, mutta se erottaisi itsensä täten muista karttapohjaisista strategiapeleistä, kuten Plague inc:istä. Kolmiulotteinen karttapallo ei ole originaali idea (mm. Ufo Enemy Unknown on sitä jo käyttänyt), mutta se sopisi omaan pelikonseptiimme hyvin.

Tiistaina harjoittelimme blenderin käyttöä. Mallinsimme yksinkertaisia 3d-objekteja, kuten kahvikuppia, ja samalla opettelimme blenderin perustoimintoja. Loppuviikosta kävimme läpi vielä lisää game designia ja 3D-mallinnusta. Viikko päättyi perjantaina ensimmäiseen sprint reviewiin projektien esittelyyn. Esittelimme asekauppiaspeliin tekemämme konseptin ja alla olevan One Page Game Design - dokumentin. Pelattavaa demoa ei vielä ollut, mutta tästä olisi hyvä jatkaa eteenpäin.





Comments

Popular posts from this blog

Edistystä?

UI ja muuta sekalaista